torsdag 22 januari 2015

Rundkrokade vantar och mössa


För tillfället är det rundkrokning som jag experimenterar mest med. Ofta börjar jag att följa ett mönster, men så brukar det bli något jag får för mig att testa och så blir det en variant. Dessa är jag nöjd med. Vantar och mössa i krokade i ull. Det vita är ett vanligt vitt ullgarn, medan det färgade är förgarn, dvs ospunnen ull. Lätt att det går av, men det blev till en fördel eftersom jag delade av garnet vartefter det bytte färg så att båda vantarna skulle få samma färgskiftningar. Lite nördigt, jag vet :-)

Mönster för vantarna är inspirerat från Nines design.
Fast jag ändrade mudden till korsmaskor istället och anpassade storleken till mina egna händer.

Kort beskrivning av mönster på mössan: lägg upp luftmaskor delbart med 11, som passar lagom runt huvudet. Gör fyra varv med reverse stitch, sedan honeycomb stitch tills det börjar bli dags att ta in. Då bytte jag till simple stitch och krokade samtidigt ihop var tionde maska med maskan bredvid. (Därför jag lägger upp delbart med 11 i början.) För varje varv kommer avmaskningarna tätare och hamnar precis i fas med föregående varv. Detta bildar spiralen. Hoppas det går att förstå :-)
Här har jag gjort med ganska tunt garn och nål 4. Men har testat samma princip med nål nr 6 och grövre garn, färre maskor och snabbare resultat då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar